به گزارش شهرآرانیوز، مهدی مقیمیان امروز، ۲۶ بهمنماه، در مراسم افتتاح طرح سراسری دیدار که در هتل مدینهالرضا برگزار شد، اظهار کرد: مینیپی یک سرویس خرید اعتباری است، اعتبار ماهیانهای برای فرد دارد که میتواند قسط پرداخت کند.
وی با بیان اینکه طرح دیدار چند بخش مختلف دارد، عنوان کرد: یک بخش سکوهای تنظیم بازار بوده که در مشهد ۸۰ سکو در فروشگاههای زنجیرهای فراهم شده است. شهروندان میتوانند در این سکوها کالاهای تنظیم بازار را ۸ تا ۳۰ درصد زیر قیمت به صورت نقدی خریداری کنند.
مقیمیان افزود: افراد تحت توصیف که سازمانی یا شخصی است، وقتی مراجعه میکنند بدون نیاز به اپلیکیشن تنها با ارائه کد ملی به صندوقدار، اعتبار آنها احراز میشود فقط باید پیامک رمز خرید را برای صندوقدار بخوانند.
مدیرعامل سرویس خرید اعتباری مینیپی بیان کرد: این طرح طی دو سال و نیم گذشته تحت عناوین مختلف اجرا شده است. تجربه ما را به این نتیجه رسانده که اقدامی کنیم تا افراد نیاز به ویژگی و مهارت خاصی نداشته باشند و اپلیکشن خاصی نیاز نباشد، بلکه تنها مراجعه حضوری و ارائه کد ملی کافی است.
وی خاطرنشان کرد: کالاها تخفیفاتی دارند. بابت ارائه این تسهیلات سود بانکی دریافت نمیشود. قیمت خرید کالای اعتباری با کالای نقدی نیز برابر است. در سه ماه و نیم گذشته این سرویس آزمایش شده و امروز آماده توسعه است که در مشهد به صورت آزمایشی انجام میشود.
در ادامه محمدرضا رضایینژاد، مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان اظهار کرد: یکی از مواردی که مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند، مردمی شدن اقتصاد است. در ابلاغیه اصل ۴۴ مدلی از خصوصیسازی مطرح شد که چگونه بخش خصوصی میتواند پروژهها را انجام دهد و از مردم نیز استفاده کند. اصل ۴۴ روشی برای انجام این کار ارائه داد که اگر خواستیم مردمیسازی را انجام دهیم از مدل تعاونی نوع جدید که در دنیا نیز عملیاتی شده، استفاده کنیم.
وی ادامه داد: اصل ۴۴ اجازه داد تعاونیها در افرایش سرمایه از سهامدار غیر عضو استفاده کنند؛ یعنی بخش خصوصی سهامدار عضو و مردم سهامدار غیر عضو باشند. متاسفانه چون مجریان و دولتیها، تعاونی را سنتی قلمداد میکردند که همه حق رای مساوی دارند، بنابراین ترسیدند. آن ابلاغیه، تعاونی متعارف نبود، بلکه تعاونی نوع جدید است که میتوانیم بخش خصوصی با حداقل ۷ نفر سهامدار عضو و مردم با حدود ۵۰۰ هزار نفر سهامدار غیر عضو داشته باشیم که حق رای بخش خصوصی ۶۵ درصد و مردم حداکثر ۳۵ درصد است اما متاسفانه اجرا نشد.
رضایینژاد گفت: ما این مدل را عملیاتی کردیم که کارآفرین سهامدار عضو و مردم سهامدار غیر عضو باشند. ما اکنون ۶۵ هزار نفر سهامدار داریم و ۴ همت سرمایه جذب کردیم. شبکهسازی یکی از کارها بود؛ یعنی کالای کشاورزی از محل تولید کشاورز تا در خانه مردم برسد. مشکلی که الان در کشور داریم این است که کارآفرینان ما دارایی دارند اما نقدینگی ندارند، قشر متوسط نیز نقدینگی دارند اما نمیتوانند سرمایهگذاری کلان انجام دهند که اگر این دو ترکیب شود کمک خوبی است.
رضایینژاد شرکت تعاونی پیشگامان اضافه کرد: سکوی بازرگام یک نمونه شبکهسازی است که هر فردی میتواند کالا را آنلاین سفارش دهد و درب خانه تحویل بگیرد. با این روش میتوان مقداری از واسطهها را حذف یا کمتر کرد اما ذینفعی خود را داشته باشند. افراد میتوانند کالاهایی که میخواهند را به قیمت کارخانه یا فروش و تقسیط ۶ ماهه خریداری کنند؛ یعنی به جای اینکه بن کالا نقدی توزیع شود، خرید اعتباری صورت میگیرد.